عدم تعهد به عرضه در بورس کالا
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : دلیل اصلی اینکه برخی از نوردکاران عرضه ای در بورس کالا ندارند، به جهت این است که  شمش مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه نمی کنند و در واقع چون شمش مصرفی خود را از بورس کالا تهیه نکرده اند خود را متعهد به عرضه محصول تولیدی خود در بورس کالا نمی دانند.

حالا در شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد کشور که ظاهرا همه مفاد آن هنوز اجرایی نشده؛ انتظار می‌رود که فروش کلیه شمش ها از جمله تولیدکنندگان شمش القایی، در خارج از بورس کالا ممنوع شود و به طبع بدیهی است که این دسته از نوردکاران با اجرایی شدن کامل شیوه نامه جدید تنظیم بازار، مجبور خواهند شد که شمش مورد نیاز مصرفی خود را از بورس کالا تهیه کنند و متعاقب آن مجبور می‌شوند محصول تولیدی خود را در بورس کالا عرضه نمایند .

در واقع هدف اصلی از الزام عرضه تمامی تولیدکنندگان در تمامی لایه های تولید در بورس کالا مطابق شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد کشور، و ممنوعیت عرضه های خارج از بورسی هم با همین هدف شفاف سازی معاملات در بستر بازار تدوین گردیده است.

وقتیکه همه تولیدکنندگان مجبور شوند محصولات تولیدی خود را فقط از طریق بورس کالا عرضه کنند، طبیعی است که شفافیت معاملات افزایش پیدا خواهد کرد و برخی مسائل حاشیه ای مثل فروش محصول بدون صدور فاکتور رسمی در بین لایه های حوزه شمش و نورد حذف خواهد شد . انتظار دولت و مجلس از اجرای قاطع شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد کشور هم در تحقق همین موضوع بوده است .

جالب است بدانید ‌که اگر همه تولیدکنندگان شمش موظف به عرضه و فروش فقط از طریق بورس کالا گردند و وقتیکه همه نوردکاران مجبور باشند شمش مورد نیاز مصرفی خود را فقط از بورس کالا تهیه کنند؛ آنوقت واحد تولید شمش هم مجبور می شود آن روی سکه یعنی حوزه قراضه آهن که یکی از پیچیده ترین بازارهای نابسامان کشور می باشد را ساماندهی کند.

چون آمار فروش محصول این واحدهای ذوبی وقتی تماما روی دایره بیاید معاملات بورس کالا؛ به طبع نحوه چگونگی تهیه مواد اولیه این واحدها هم متقابلا روی میز خواهد آمد و در یک پروسه خودکار مجبور خواهند شد به ازای حجمی که شمش تولید میکنند و در بورس کالا عرضه میکنند؛ به همان مقدار فاکتور خرید مواد اولیه ارائه دهند؛ در غیر این صورت باید مالیات ارزش افزوده را از جیب ‌شان پرداخت کنند  و این پروسه در نهایت به اجبار منجر به شفاف سازی بازار قراضه آهن خواهد شد.

 





:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: